2.4.13

10. Professor Pulserstraat

pre-fab woningen 

Om aan de behoefte aan woningen te voorzien liet Uden hier in de jaren '50 een aantal 'Oostenrijkse woningen' bouwen. Het waren geprefabriceerde houten huizen die in onderdelen vanuit Oostenrijk werden geleverd. De aanvoer vond plaats met de trein: per woning waren er twee goederenwagons nodig. In een paar dagen tijd konden de geprefabriceerde huizen door lokale aannemers worden opgeleverd. Door de hoge isolatiewaarde van deze huizen voldoen ze nu nog aan duurzaamheidsnormen. 


Toepassing van prefab elementen versnellen de bouwtijd in de uitvoeringsfase, maar kost wel meer tijd in de voorbereidingsfase. Alles moet namelijk goed uitgetekend en gecontroleerd worden, om in de uitvoering dure en tijdrovende aanpassingen te voorkomen. Een groot voordeel is dat de bouwelementen van hogere en constantere kwaliteit zijn dan wanneer deze op de bouwplaats worden gemaakt, omdat het fabricageproces in een gespecialiseerde en gecontroleerde omgeving van een fabriek of werkplaats plaatsvindt.
De bouw kan ook plaatsvinden op een geschikt moment, zodat de vakmannen geen hinder ondervinden van slechte weersomstandigheden. De kans op vertraging neemt ook af, want de coördinatie tussen de de bouwers beperkt zich tot de montage, niet tot de gehele opbouw.

Toen deze vorm van bouwen net in opkomst was, werd er alleen met hout gewerkt. Nu worden ook elementen van steen of beton voorgefabriceerd. De innovatie op het gebied van prefab woningbouw bracht combinaties van hout en steen aan de binnenkant van gevelvullende wanden, toepassing van houten spouwbladen met een steenstrip gevelbekleding. Aandachtspunt is wel dat niet alle woningen er hetzelfde komen te zien. Dat kan worden voorkomen door het mogelijk te maken om het interieur en het exterieur van de woning naar de eigen wensen te ontwerpen.

Tot 1978 liep er vanuit Duitsland een goederenspoor naar Uden, de zijstraat van de Professor Pulserstraat heete toen stationstraat. Het station waar deze pre-fab woningen per trein aankwamen lag om de hoek. 
Uden lag direct aan de spoorlijn van de Noord-Brabantsch-Duitsche Spoorweg-MaatschappijOmdat deze spoorlijn de kortste verbinding tussen Duitsland en Engeland was, werd ze ook gebruikt door de vorstenhuizen. Duitse, Russische en Engelse vorsten passeerden Uden, in 1899 werd melding gemaakt van het feit dat de keizer en keizerin van Duitsland door Uden waren gekomen. Na de kroning van Engelse koning George V in 1910 ontstond er druk vorstelijk vervoer: de Duitse Keizer Wilhelm II (een neef van George) stuurde regelmatig zijn privé trein over de NBDS lijn om hem van en naar Vlissingen te vervoeren. In 1912 was er nog meer nieuws. Koning George V had een uur moeten wachten in Uden omdat de remmen van de koninklijke trein waren warmgelopen.  bron